Stebuklingieji vakaro ritualai

Kai po vasaros kalbu apie grįžimą prie tvarkingo miego ritmo pasipila mamų skundai ir klausimai: „Nenuvarau miegoti iki 23val.“, „Vartosi lovoj ir niekaip neužmiega dvi valandas. Aš užmiegu pirmiau“, „Ką daryti, kad prieš miegą nusiramintų ir be pykčių suprastų, kad metas ilsėtis?“. Mamos, artėjant rugsėjui, labai noriu priminti apie ritualus. Tai yra labai svarbi vaikų dienotvarkės dalis. Be jų niekaip! Mes visi turime vienokių ritualų savo gyvenime. Jie padeda mums jaustis saugiai, užtikrintai, kartais netgi laimingai (pagalvokite apie ramybės valandėlę su kavos puodeliu per vaikų pietų miegą… Net saldu pasidaro, ar ne?). Vaikams ritualai padeda nurimti, persiorientuoti iš aktyvių dienos veiklų į poilsio rėžimą ir suprasti, ko mes, suaugusieji, iš jų tikimės šiuo metu. Ritualai yra nebylus būdas pasakyti mažam vaikui, ko mes iš jo norime. Tai ypač aktualu vaikams, kurie dar nekalba ir dar ne visada pilnai supranta mums įprastą verbalinę kalbą.
Ritualai yra kasdien pasikartojanti tam tikrų veiksmų seka. Kaip pavyzdį aptarsiu savo vaikų vakaro ritualą. Jį pradedame likus maždaug valandai iki miego. Pirmų pirmiausiai ką padarau, tai tiesiog paprašau visų šeimos narių „nuimti gazą“ 😀 Tai reiškia, kad aktyvios dienos veiklos baigiasi: šokinėjimas ant lovos, kutenimas, gaudynės, imtynės ir kiti mano vyrukams (čia ir mano vyras įskaičiuotas) smagūs dalykai dabar turi nurimti. Antra: artinantis miego metui, labai sveika šiek tiek pritemdyti šviesas – ilgais šviesiais vasaros ar ankstyvo rudens vakarais galima užsitraukti užuolaidas, žaliuzes ir pan. Apskritai, vakare stenkitės naudoti kuo mažiau dirbtinės šviesos. Žiemą, kai anksti temsta, pasistenkite naudoti neryškiai šviečiančias, intymų, ramų vakarinį apšvietimą kuriančias lemputes, toršerus ir pan. Tai labai svarbi dalis! Miego hormonas melatoninas, kurio dėka lengvai užmingame ir giliai, kokybiškai pailsime, organizme geriausiai išsiskiria prieblandoje ir tamsoje. Ryški dirbtinė šviesa, televizoriaus, planšetės, telefono ekranai labai išbalansuoja melatonino apykaitą, todėl gali sutrikti miegas. Čia seka dar vienas patarimas: likus valandai iki miego apribokite išmanių įrenginių naudojimą ir TV žiūrėjimą (tai galioja ir suaugusiems!). Vakaro metas yra nuostabus laikas pokalbiams apie praėjusią dieną, pasakos skaitymui ir kitiems maloniems dalykams. Beje, vakaro pokalbiai jau mokantiems kalbėti vaikams veikia kaip terapija. Kažkur internete esu mačiusi paveikslėlį, kuriame pavaizduotas psichologas ir pacientas. Paciento galvoje – išsidraikę siūlai, o psichologas paėmęs siūlo galą vynioja siūlus į tvarkingą kamuolį. Taigi vakariniai pokalbiai su vaiku, klausimas „Kaip Tu jautiesi? Kas šiandien gero/blogo/įdomaus/svarbaus/juokingo nutiko Tavo gyvenime?“ yra kaip terapija, padedanti vaikui tvarkingai sudėlioti savo mintis, jausmus ir nurimti po dienos įspūdžių. O mums, tėvams, tai yra proga suprasti, kuo gyvena mūsų vaikai ir kokios mintys, jausmai, emocijos gyvena mažųjų galvelėse ir širdelėse.
Mano vaikų vakaro ritualuose pati svarbiausia dalis yra masažas. Net jeigu nemokate masažuoti, patikėkite, jūsų rankos gali daryti stebuklus! Tikrai nereikia būti masažo guru, kad galėtumėte paglostyti savo vaikui nugarytę, pilvelį, delniukus, pirštukus, pėdutes. Nieko specialaus daryti nereikia: lieskite, glostykite, pakutenkite, paplekšnokite taip, kaip mokate. Svarbiausia yra dėmesys. Mylinčių akių žvilgnis. Tylus dainavimas. Masažas yra nuostabus būdas parodyti vaikui koks mylimas, koks svarbus, koks reikalingas jis yra! Tad praktikuokite tai kas vakarą, bent 5 minutes, ir pamatysite, kaip teigiamai tai paveiks jūsų santykius, nuotaiką ir galiausiai, miegą. Negalvokite, kad masažuoti reikia tik kūdikius. Darželinukai yra ta vaikų grupė, kuriems mūsų prisilietimo reikia labiausiai. Po dienos, kai buvome atskirai, po visų veiklų, įspūdžių ir įvairiausių emocijų nėra nieko geriau, nei mylinčios mamos rankos ir dėmesys skirtas tik TAU VIENAM. Masažui būtinai naudokite natūralų, augalinį aliejų, kad rankos maloniai slystu jautria mažylio oda ir jos nedirgintų. Augaliniai aliejai puikiai maitina odą. Jei norite raminančio, miegą gerinančio efekto, galite pabandyti mišinius su eteriniais aliejais. Pats populiariausias pasirinkimas – aliejų mišinys vakaro ritualams „Sapnų debesėlis“ su levandų, ramunėlių ir mairūnų eteriniais aliejais. Švelnus aromatas užliūliuoja ir padeda pasijusti taip, lyg miegotum ant minkšto, puraus sapnų debesėlio. Daugiau info čia: https://www.samoningosmamos.lt/produktas/sapnu-debeselis/
Ne mažiau vertingas ir tikrai ne tik kūdikiams skirtas aliejų mišinys „Ramus pilvelis“. Sudėtyje slepiasi levandų, mandarinų ir ramunėlių eteriniai aliejai, kurie palankiai veikia ne tik nervų, bet ir virškinimo sistemą. „Ramus pilvelis“ ypač reikalimgas tiems vaikams, kurie kenčia nuo pilvo pūtimo, vidurių užkietėjimo, nervinio pobūdžio pilvelio skausmų. Ir šiuo mišiniu galima masažuoti ne tik pilvą, bet ir visą kūną. Daugiau info čia: https://www.samoningosmamos.lt/produktas/ramus-pilvelis/
Šiuos aliejų mišinius galima naudoti ne tik masažams, bet ir maudynėms. Tiesiog šliūkštelėkite arbatinį šaukštelį aliejų į vonią ir leiskite mažyliui pasiturkšti kvapnioje vonioje bent 10 minučių.
Kadangi artėja peršalimo sezonas ir norime, kad vaikai būti kaip įmanoma sveikesni ir stipresni, galite pasigaminti stebuklingą, imunitetą stimuliuojantį mišinį masažams. Jums reikia 50ml kamelijų aliejaus ir 10 lašelių rozalinų eterinio aliejaus. Sulašinkite rozaliną į kameliją, suplakite ir turėsite nerealų reikalą sveikatinantiems vakaro ritualams! Jei neturite laiko masažuoti visą kūną, tai vakarais bent įtrinkite vaiko pėdas, krūtinę ir nugarytę šiuo mišiniu. Rudenį tikrai paminėsite mane geruoju, nes šis mišinys tikrai daro stebuklus! Rozalinų aliejus ne tik stimuliuoja imunitetą, yra naudingas kvėpavimo takams, bet ir gerina miegą. Visa tai dėl to, kad šio aliejaus sudėtyje gausu natūralaus cheminio komponento linalolio. Daugiau info čia: https://www.samoningosmamos.lt/produktas/rozalina/

Kita labai labai labai svarbi vakaro ritualo dalis yra maudynės. Niekada nepraleiskite maudynių! Prausimosi ritualai naudingi ne tik kūnui, bet ir sielai. Vanduo nuplauna ne tik prakaitą, dulkes ir mikrobus, bet ir dienos įspūdžius, patirtas emocijas, įtampą. Žinote tą jausmą, kai po sunkios darbo dienos palendi po dušu ir rodos net kvėpuoti lengviau pasidaro? Lygiai taip ir vaikams. Maudynės šiltoje vonioje ar po dušu atpalaiduoja, ramina, balansuoja nervų sistemą. Ir dar: net ir maudantis šiltame vandenyje yra stimuliuojama imuninė sistema, gerinama kraujotaka, medžiagų apykaitą. Žodžiu, viena nauda, todėl primygtinai prašau, nepraleiskite vakaro maudynių NIEKADA, nei už ką! Jei vaiko oda labai sausa ir vanduo blogina jos būklę, pamėginkite avižų ir ryžių krakmolo miltelius, skirtus jautriai odai. Milteliai paverčia paprasčiausią vandenį odą tausojančia, maitinančia, drėkinančia ir raminančia terpe. Tai mano metų atradimas! Krakmolo miltelius naudoju ne tik vaikams, bet ir sau. Daugiau info čia: https://www.samoningosmamos.lt/produktas/ryziu-avizu-vonios-milteliai/
Beje, šių miltelių galima pirkti ir po vieną paketėlį, pasibandyti ir įsitikinti, kad jie jums tinka: https://www.samoningosmamos.lt/produktas/unico-meginukas/

Vakarais ypač naudinga vaikams ir sau paruošti aromaterapinę vonią. Raminantys eteriniai aliejai vonioje veikia dvejopai: per uoslę ir per odą. Patekę į mūsų organizmą jie kažin kur pradangina nervinę įtampą ir padeda nusiteikti nakčiai. Vakaro vonias patariu ruošti su levandų, mandarinų eteriniais aliejais arba stebuklinguoju eterinių aliejų mišiniu „Saldžių sapnų!“, kuris užmigdo net ir didžiausius nemiegalius.Jei vaikelis negaluoja ar tiesiog dažnai serga, maudynėms galite naudoti anksčiau minėtą rozalinų eterinį aliejų. Prieš pilant į vonią, eterinius aliejus reikia užlašinti ant šaukštelio valgomosios druskos, arba įlašinti į pusę stiklinės pieno ar šaukštelį augalinio aliejaus, mat eteriniai aliejai vandenyje netirpsta. Mandarinų aliejų visada rekomenduoju skiesti pienu arba augaliniu aliejumi. Kūdikiams naudokite 1-2 lašelius, mažyliams 2-3, darželinukams 3-4, o sau 5-8 lašelius eterinių aliejų. Pagulėkite kvapnioje vonioje bent 7 minutes, kad eteriniai aliejai spėtų padaryti savo gerąjį darbą.
Eterinius aliejus rasite čia: https://www.samoningosmamos.lt/produkto-kategorija/eteriniai-aliejai/ , o plačius, išsamius jų aprašymus skaitykite mūsų parengtame „Eterinių aliejų žinyne“: https://www.samoningosmamos.lt/straipsnio-kategorija/eteriniu-alieju-zinynas/

Vakaro ritualą mes dažniausiai užbaigiame „užkurdami“ eterinių aliejų garintuvą. Ne kasdien, bet labai dažnai mes einame miegoti levandomis, ramunėlėmis, pušimi ar rozalinomis kvepiančiame kambaryje. Tiesa, vakaro aromatai neturi būti intensyvūs, tad į elektrinį garintuvą lašinkite ne daugiau 4 lašelių eterinių aliejų. Intensyvūs kvapai gali erzinti ir trikdyti miegą. Jei garintuvo neturite, drąsiai galite naudoti mamų ir mažylių mylimą oro gaiviklį „Dėdė miegas“, kurio sudėtyje yra orą valančių pušų ir rozalinų aliejų ir nervų sistemą raminančių levandų ir mairūnų eterinių. Ūgtelėjusiems, labiau vakaro magija tikintiems vaikučiams, galima pasakyti, kad „Dėdės miego“ buteliuke yra stebuklingos sapnų dulkės, iš kurių gimsta patys gražiausi sapnai. Arvydui tai puikiai suveikdavo, kai jis bijodavo ar nenorėdavo miegoti savo kambaryje. Ko mes tik neišdarinėdavome su tuo „Dėde miegu“… Ir pabaisiukus iš palovio „išpurkšdavome“, ir patalus kvėpindavome ir spalvotus sapnus bandydavome išburti. Stebuklingąjį „Dėdę miegą“ rasite čia: https://www.samoningosmamos.lt/produktas/dede-miegas/
Jei norite pasigaminti kažką panašaus namų sąlygomis, galite sulašinti 50 lašelių eterinių aliejų mišinio „Saldžių sapnų“ į 100ml vandens, stipriai sukratyti ir purkšti miegamajam. Bus tikrai ne prasčiau. O jei su vaiku dar nupiešite gražią etiketę savo gamybos „Stebuklingų sapnų purškalui“, tai iš vis bus pasaka.
Po visų kvapnių ir stebuklingų vakaro ritualų guldykite vaiką į lovelę, priminkite jam, kaip jį mylite ir dar kurį laiką pasedėkite šalia lovelės. Jiems to labai reikia. Dažnai mamos manęs klausia: ar normalu, kad trimetis negali užmigti vienas? Aišku, kad normalu. Mano pirmokas, Irenos penktokas nenori užmigti vieni ir mes tai laikome visiška norma! Pagalvokite, kiek neilgai jiems dar reikės mūsų šalia jų lovelių. Juk visai netrukus ant jų durų atsiras lentelės „Arvydo kambarys. NETRUKDYTI. Įėjusius suaugusius nutrenks elektra“, tad atsidžiaukime ta besąlygine meile ir širdžių šiluma. Žinoma, nereikėtų vaikams leisti manipuliuoti mūsų dėmesiu. Jei vakarais migdymas trunka ilgiau, nei 15-20 minučių, gali būti, kad neteisingai suplanuojate miego laiką – gal vaikas dar būna nepavargęs, o gal jau tiesiog pervargęs (dažnesnis atvejis) ARBA pats dažniausias variantas – vaikas tyčia tempia laiką ir bando mūsų ribas. Man dažnai tenka konsultuoti mamas, kuriomis vaikai manipuliuoja. Vakarais joms tiesiog pritrūksta griežtumo ir jos leidžia į lovą paguldytiems vaikams žaisti, dainuoti, kuistis, šokinėti, lysti į palovį ir pan. Nedarykite to. Kai po ritualų ateina metas miegoti, vadinasi ateina metas miegoti. Dienos linksmybės baigėsi ir metas poilsiui. Būkite suprantingos, draugiškos, bet griežtos. Neleiskite vaikui daryti nieko, kas nepridera miego metui. Atsimenu, kai mano Arvydas buvo įsigudrinęs vakarais „tempti laiką“. „Mama, aš noriu sysiu“ – OK, eik. „Mama, aš noriu kaku“ – OK, eik. (Niekada nieko nepadarydavo, nes jo kakojimo metas buvo rytais). „Mama, aš noriu gerti“ – OK, gerk. „Mama, aš noriu valgyti“ – NE, jau išvalyti dantys. „Mama, aš noriu tėčio“ – NE, tėtis jau miega. Ir taip be gaaaaalo. Vieną vakarą, kai man trūko kantrybė aš jam pasakiau: „Arvydai, tu turi TRIS progas išlipti iš lovos ir susitvarkyti savo reikalus. Kas tai bebūtų: sysiai, kakai, gerti, tėtis, žaislas, kas tik nori, išskyrus valgymą, ir tuomet turėsi grįžti į lovą ir miegoti“. Jūs nepatikėsite, kaip stebuklingai tai suveikė! Mano trimetis visada pasinaudodavo tomis trimis progomis ir tuomet be jokių ginčų guldavo į lovą ir užmigdavo. Tiesą tie vaikų psichologai sako, kad vaikams reikia taisyklių ir ribų. Jiems tai patinka. Ribos, kurių viduje gali jaustis laisvas.
Toms, kurios skundžiasi, kad naktinis miegas prasideda per vėlai, galiu patarti tik viena: ruoškitės miegui anksčiau. Anskčiau užsiminkite, kad tuoj ateis metas ilsėtis, anksčiau pradėkite ritualą, anksčiau pritemdykite šviesas. Visas jūsų elgesys turi liudyti, kad diena baigiasi ir artinasi miego laikas. Juk mažiems vaikas valandos yra labai subjektyvus dalykas. Neprisiriškite prie to.
Jei vistiek norite ginčytis su manimi, tai ginčykitės, bet prieš tai būtinai išmėginkite viską, ką surašiau šiame tekste. Jei jums kažkas nepavyksta ar niekaip nepasiekiate norimų rezutatų, greičiausiai kažką darote ne taip. Ir tol, kol nepakeisite savo elgesio, tas rezultatas taip pat nepasikeis. Na ir dar vienas pastebėjimas: vaikai visada seka mūsų pavyzdžiu. Jei mes naktinėjame, tai nesistebėkite, kad taip pat elgiasi ir mūsų vaikai. Koks sprendimas, jei esate naktinėtojai? Naktinėkite sumigdę vaikus :))) Jiems kokybiškas miegas yra gyvybiškai svarbus. Trūkstant gilaus, ramaus, kokybiško miego ima šlubuoti imuninė sistema, prastėja gebėjimas susikaupti, svyruoja nuotaika, prastėja elgesys.

Daugiau apie vakaro ritualus ir kvapnias priemones, gerinančias miego kokybę, kalbėjau šiame video: https://www.facebook.com/SamoningosMamos/videos/1876830305945562/

Su meile, Giedrė.